VMW

Virtual Modelling Works

408 (M40 "Púpos")

Története:

Púpos Pásztónál 1980-banA hazai vasúti közlekedésben az 1950-es évek végétől előtérbe került a gőzvontatásról a korszerűbb dízelvontatásra való áttérés. Ehhez szükség volt új dízelmozdonyok beszerzésére.

A dízelesítési program keretében már 1960-ban megkezdődtek az új mozdonytípus tervezési munkálatai, melyet 1963-ban két prototípus, a DVM6 elkészítése követett. A prototípusok tesztelése alatt szerzett tapasztalatok figyelembevételével kidolgozott típus sorozatgyártása1966-ban kezdődött, 7 darab normál nyomtávú (DVM8–1) és 3 darab széles nyomtávú változat (DVM8-2) legyártásával – utóbbiak Záhonyban teljesítettek szolgálatot. 1967-ben az előző évben legyártott mozdonyokhoz képest apróbb változtatásokkal további 25 normál – és 5 széles nyomtávú példány készült, ezek voltak a DVM8–3 és DMV8–4 jelzésű gépek. A típus utolsó sorozatában 1968 és 1970 között 40 darab mozdony készült el, a DVM8–5, –6 és –7 típusjelekkel – az alváltozatok között apró különbségek voltak.

A mozdony igen jó konstrukciónak számított, a maga korában több tekintetben is a világszínvonalat képviselte, olyannyira, hogy módosított változatai külföldön is vevőre találtak (DVM9: Kuba, DVM11: Egyiptom). Mivel az eltérő időben épült, eltérő műszaki adottságokkal rendelkező járművek karbantartása nem volt hatékonyan megoldható, az 1970-es évektől a mozdonyok egyes részeit átépítették, annak érdekében, hogy a fenntartásuk egyszerűbben legyen megoldható.

Az 1980-as években a villamos vontatás térhódítása, valamint az 1990-es években a szállítási igények csökkenése következtében az M40-es mozdonyok alkalmazási területe jelentősen beszűkült. 1992-ben kezdődött a sorozat fokozatos selejtezése. Jelenleg 25 darab van állományban. Záhony, Hatvan, Szombathely és Dombóvár között van elosztva, de 2 db a GYSEV-nél van. Záhonyban találkozhatunk nap mint nap üzemelő Púposokkal, de az M40 113 kivételével valamennyi eredeti kivitelű mozdony letétes, már nem dolgozik. A 224-es jelenleg a ferencvárosi készenléti daruszerelvény mozdonya, valamint a hatvaniak közül a korábban kisebb tűzeseten átesett 201-es is hamarosan üzemképes lesz. Az Uzsgyik üzemképtelensége miatt néha személyvonattal közlekedik valamelyik a 81-es vonalon, ill. ugyanitt (vagy Jászberény felé) kisebb tehervonattal is előfordulhatnak géphiány esetén. A 235-ös 2013 nyarán (augusztus 25-tel bezárólag) a Győr–Siófok gyorsvonatot továbbítja a Győr–Székesfehérvár–Győr szakaszon (1987–1988 vonatpár). A MÁV-os mozgásokon kívül a GYSEV is kb. havi rendszerességgel továbbít tehervonatot egy dorogi üzem kiszolgálására M40-es mozdonnyal az 1-es vonal felől (a vonat általában a teljes útvonalon, Soprontól M40-essel közlekedik).

Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_M40_sorozat


 

 
 
Powered by Phoca Download
  • Bejelentkezés

  • Hírlevél



    HTML formátum?

Login